HOME   PUISI   JOURNAL   PHOTOS   THOUGHTS

Gamelan .. anyone?

Belakangan ini byk yg mengingatkanku ke Terengganu. Kenapa ya? Aku rindu Terengganu atau Terengganu rindukan aku ? Hehe ... Pantai Tok Jembal, keropok lekor, bandar KT, Pulau Kapas, ... ahh ... byk lagii tak tersebut semuanya ... Dan baru-baru ini, ada yg bertanyakan ttg muzik. Kalau dikaitkan dgn pengalamanku main muzik di Terengganu, terus tergambar dalam fikiran "Gamelan Terengganu", muzik tradisional yang aslinya dari Jawa. Tapi, cuma saron satu-satunya alat yang paling aku mahir krn variasi kodnya yg sedikit, mudah diingat. Hehe ... Lagu 'Timang Burung' dan 'Topeng' pernah jadi kesukaanku.



Andai berminat mau tau lebih lagi tentang Gamelan di Malaysia, silakan ke Slendro atau ke Wikipedia aja ...

 

3 comments:

  1. Anonymous said,

    hai fia! kenal saya? ibu pada irdina :) walaupun, jiwa saya kurang 'match' dgn bibit-bibit puisi, tapi, saya suka baca swakarya fia. kagum saya dgn lontaran kata-kata fia :)

    bercakap pasal gamelan. i really love it! saya mmg minat muzik. lebih-lebih lagi gamelan. saya akan berhenti seketika pabila terdengar dentingan irama gamelan berkumandang. saya akan cari dari mana arah gamelan itu :)

    saron.. yup! itu je pun yang pandai saya mainkan ;) teringin juga tuk mencuba bonang dan lain-lain. tapi, tidak kesampaian :(

    fia still involve dgn gamelan ke? ada join mana-mana kelab? care to share? ;)

    on April 25, 2008 at 5:56 PM  


  2. hai ana! pe kbr? mcm mn bole smpai sini? hahaha.. silly Q rite? of coz, it's internet, what do I expect.

    Ttg swakarya, sy pernah ckp kat anak2 buah;
    hanya jauhari yg mengenal manikam....POYO tak? hahaa..

    Suke dengar lagu Gamelan? Same laa.. Mcm mn u trlibat dgn gamelan, main kat mane?

    Gamelan, sy main masa di univ. di Kuala Terengganu. KUSTEM ada kelab gamelan sndiri, tp masih pakai alatan dr pusat kebudayaan negeri terengganu. We all slalu main kat perkarangan tourist guide office, kat bukit putri. So, muke kitorng slalu glamer masuk kat camera mat saleh2 yg dtg tengok kitorang main tiap sabtu..huuhuuu

    Skrg, dah takde peluang nak main. But i'll look around for chances..
    alang2 minat kite sama, kabo2 la kalau u pun ada source ok. Cheers!

    on April 27, 2008 at 7:42 PM  


  3. Anonymous said,

    singgah ke ninishafini punya blog ;) terjumpa rumah fiya ni :D

    dulu, masa kat UUM, kami wajib masuk gerak kerja ko-kurikulum :P ada 4 credit hours kat situ. sbb, berminat ngan gamelan & rasa nak try, tu yg amik gamelan tu :)

    tak lama pun, 4 sem je. 2000-2002. pernah skali perform masa Konvo UUM 2002. main dlm ni je la. tak la sampai ke pusat kebudayaan, jumpa mat salleh suma. huhu..

    on April 28, 2008 at 3:06 PM